Η ιστορία μας

1

 

Το όνειρο …

Η Ιωάννα Τσοκοπούλου, μητέρα παιδιού με σύνδρομο Down, έταξε σκοπό της ζωής της να βρει έναν τρόπο να βοηθήσει το παιδί της και μαζί τα παιδιά με νοητική υστέρηση, ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν όχι μόνο στην κοινωνία, αλλά και στην παραγωγή…

Η ιδέα ωρίμαζε στο μυαλό της πολλά χρόνια. Επισκέφθηκε κατά καιρούς ειδικά σχολεία στη Γαλλία, στην Κίνα και, το 1975, στη Σοβιετική Ένωση, είδε ένα τέτοιο σχολείο – πρότυπο που την εντυπωσίασε – και η ιδέα αρχίζει να παίρνει μορφή.

Η αρχή …

«Το 1976 έγινε η αρχή. Έφτιαξα ένα σωματείο με τη βοήθεια φίλων κα συναδέλφων, αναγνωρισμένο ως «ειδικώς φιλανθρωπικό» που είχε ως σκοπό τη δημιουργία ενός πρότυπου εκπαιδευτικού κέντρου για άτομα με ειδικές ανάγκες. Επισκέφθηκα τον Ακαδημαϊκό Άγγελο Αγγελόπουλο, Διοικητή της Εθνικής (Τράπεζας), του είπα τι ήθελα και του ζήτησα να μου παραχωρήσει με χρησιδάνειο ένα κτήμα που είχε η Τράπεζα στη Πεντέλη. Όπως και έγινε.» γράφει η κα Τσοκοπούλου στο βιβλίο «Είναι ο γιός μου» (Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα, 1988)

Τα εγκαίνια …

Στις 2 Νοεμβρίου του 1979 έγιναν τα εγκαίνια του Εργαστηρίου Ειδικής Αγωγής «Μαργαρίτα» - ένα σπιτάκι με τρία δωμάτια και μια μεγάλη κουζίνα, σύνολο 220 τετραγωνικών μέτρων μέσα σ’ ένα κτήμα 4,5 στρεμμάτων, κατάφυτο με πεύκα, ελιές, πουρνάρια, αγράμπελη, χαμομήλια, μολόχες …

 Το Μαργαρίτα το 1979Το Μαργαρίτα το 1979


Το όνομα …

«Το όνομα ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ είχε πάρει τη θέση του από την ώρα που άκουσα το όνομα της κόρης της Νέλλης Ζελιώτη – Γιαννοπούλου. Η Νέλλη είχε χάσει το μονάκριβο παιδί της, τη Μαργαρίτα, δεκαοχτώ χρονών, λίγες μέρες πριν τη γνωρίσω, το Δεκέμβριο του 1977. Ήταν τόσο μικρό το διάστημα από την ημέρα που συνέβη το τραγικό γεγονός, που ο σπαραγμός της είχε περάσει στο μεδούλι μου.»

Από το βιβλίο της Ιωάννας Τσοκοπούλου «Είναι ο γιός μου»
(Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα, 1988)

Τα πρώτα προγράμματα …

Με την καθοδήγηση της πρώτης διευθύντριας Μαρίας Πεπονή (Κοινωνική Λειτουργός), το προσωπικό επιλέχθηκε με κριτήριο τις γνώσεις αλλά και την ευαισθησία. Τα πρώτα προγράμματα αρχίζουν να δοκιμάζονται: κινητική αγωγή, οικοκυρική, κηπουρική, υφαντική, συντήρηση σχολικών γνώσεων ενώ δοκιμάζονται και άλλα που στοχεύουν στην εκπαίδευση των νέων στην αυτονομία και στην επικοινωνία, να μπορούν να κυκλοφορούν μόνοι τους, να αυτοεξυπηρετούνται, να πραγματοποιούν συναλλαγές. Να αποκτούν, δηλαδή, δεξιότητες της καθημερινότητας.

Το πρώτο εργαστήριο …

  • Την ίδια χρονιά αρχίζει να λειτουργεί το πρώτο εργαστήριο. Είναι το εργαστήριο της χειροτεχνίας, που, πέρα από την εξάσκηση των χεριών, εισάγει τους νέους και στην έννοια της παραγωγικής εργασίας, ενώ αγοράζονται και δύο αργαλειοί.
  • Ο αριθμός των σπουδαστών είναι 12.

Έτσι λοιπόν ξεκίνησε το ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ …

 

Το Μαργαρίτα μεγαλώνει …

  • Τον επόμενο χρόνο, με τους δύο αργαλειούς δημιουργείται το δεύτερο εργαστήριο, της υφαντικής, και αγοράζεται εξοπλισμός για μεταξοτυπία.
  • Το επιστημονικό προσωπικό συμπληρώνεται με την πρόσληψη ψυχιάτρου και ψυχολόγου.

Από τότε το ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ αναπτύσσεται συνεχώς, πληθαίνει, γίνεται πόλος έλξης και σύντομα διαπιστώνεται ότι οι χώροι είναι μικροί για να εξυπηρετήσουν τους σπουδαστές του.

  • Το 1983 οι σπουδαστές είναι 30 και το προσωπικό 11 άτομα. (φωτογραφία)
  • Το 1990 οι σπουδαστές φθάνουν τους 60 και το προσωπικό τους 28. (φωτογραφία)
  •  Το 1993, γίνεται μια πρώτη επέκταση με δωρεά της κυρίας Μαργαρίτας Σαμούρκα.
  •  Αμέσως μετά αρχίζει η οικοδόμηση του πρώτου ορόφου πάνω στο αρχικό κτίριο. Το έργο ολοκληρώθηκε το 1995.
  •  Το 1998 οι σπουδαστές ξεπερνούν τους 80 και το προσωπικό είναι 35 άτομα.
  •  Το Μάιο του 2000 ολοκληρώνεται η ανέγερση του νέου κτηρίου δίπλα στο παλιό και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Το νέο κτήριο έχει εμβαδόν 992 τετραγωνικά μέτρα. Χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 Το Μαργαρίτα το 2014Το Μαργαρίτα το 2014

Σήμερα …

Το ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ εξυπηρετεί 100 σπουδαστές ενώ υποστηρίζει άλλους 14 αποφοίτους του που εργάζονται στην ανοιχτή αγορά εργασίας. Έχει 31 άτομα προσωπικό και υλοποιεί πρόγραμμα εκπαίδευσης στην υποστηριζόμενη διαβίωση σε ιδιόκτητο διαμέρισμα του στο Παγκράτι.

Λίγες σκέψεις …

Παρά τα βήματα που έχουν γίνει στη χώρα μας, χρειάζεται να γίνουν ακόμα πολλά για να γίνουν πράξη τα δικαιώματα των ανθρώπων με αναπηρία. Να μπορούν να στέκονται αυτεξούσιοι στην κοινωνία, να εργάζονται, να έχουν φίλους, να διασκεδάζουν, να ερωτεύονται, να παντρεύονται.
Γιατί όλα αυτά τα μπορούν και τα δικαιούνται όπως όλοι οι άνθρωποι.

Το ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, όπως και τα λίγα ακόμα παρεμφερή κέντρα, με μεγάλη προσπάθεια και καθημερινό αγώνα, ανοίγει ένα δρόμο για όσους νέους και νέες με νοητική υστέρηση μπορεί. Δεν ξεχνούμε ότι υπάρχουν πολλοί άλλοι, σε όλη την Ελλάδα, που δεν λαμβάνουν αυτήν τη φροντίδα.

Margarita Logo Gr

Εγγραφή στο NewsLetter

Πόσα μάτια έχει ένα πρόσωπο; (π.χ: 1)
Όνομα:
E-mail: